Wouter Torfs poseert voor een affiche met personeelsleden
Wouter Torfs

Als Vlaamse KMO die titel binnenrijven, is een indrukwekkende prestatie

Grote ondernemingen
Al tien keer werd Schoenen Torfs bekroond tot beste werkgever van België, maar dit jaar gaf CEO Wouter Torfs ook concurrenten buiten de landsgrenzen het nakijken. De beste werkgever van Europa zweert bij een zachte HR-aanpak, maar schuwt ondertussen ook geen uitgekiende economische strategie.
Social media sharing

Schoenen Torfs nu ook beste werkgever van Europa

Torfs investeert volop in start-ups en breidt zijn een deel van zijn winkelimperium binnenkort uit met een kleding-, lifestyle-, en decoratieconcept.

Wie bij Torfs werkt,  krijgt een extra dag verlof op zijn verjaardag, kan op warme werkdagen rekenen op een ijsje en krijgt al eens een etentje cadeau. Maar die menselijke aanpak is niet alleen ingegeven door filantropie. Gelukkig personeel zorgt immers voor gelukkige klanten. En die kopen al eens graag een paar schoenen. Een mantra dat ongetwijfeld heeft bijgedragen tot het winnen van de titel van beste werkgever van Europa. “Een prestatie die indruk maakt. Op het personeel, maar ook mezelf’, zegt een trotse Wouter Torfs. “Uit een lijst van 125 beste werkplaatsen in Europa zijn wij uitgeroepen tot nummer één in de categorie grote organisaties met meer dan 501 werknemers. Als KMO uit Vlaanderen die titel binnenrijven, daar zijn we maar wàt blij om.”

Opleidingen
Het familiebedrijf maakt er als sinds 1948 een zaak van om maximaal te investeren in het welzijn en geluksgevoel van het personeel. Een arsenaal aan opleidingen moet ervoor zorgen dat medewerkers hun talenten ten volle kunnen ontplooien. Wat dacht je van een cursus gezond koken, fotografie, verbindende communicatie of teamleiderschap? “We bewijzen dat het mogelijk is om in te zetten op een aangename werkplek, om tijd te maken voor de mens achter de medewerker en tegelijkertijd een knappe economische groei voor te leggen. Mensen die zich gesteund voelen in hun werkcontext, presteren beter dan wanneer een onbereikbare, archaïsche baas hen met de spreekwoordelijke plak achtervolgd.”

Samenwerking met start-ups
Die warme aanpak wordt mooi aangevuld met doordachte innovatie. Het familiebedrijf werkt onder andere samen met start-ups. “We investeren in jonge bedrijven die ons een innovatieve meerwaarde leveren. In samenwerking met start-up Avail gaan we meewerken aan een internationaal webplatform met upcoming nieuwe merken. We zullen wellicht ook samenwerken met influencers die onze selectie producten op hun Instagrampagina promoten.”

Nieuw winkelconcept
Daarnaast blijft Torfs ook investeren in de offline winkelbeleving. Zo heeft Torfs niet alleen een franchise overeenkomst met vijf Athlete’s Foot winkels zodat ze volop kunnen inspelen op de sneakertrend, maar plannen ze ook een gloednieuw winkelconcept. “Voorlopig hebben we al 22 van de 81 winkels in het nieuw gestoken. De overige winkels komen in de loop van de volgende drie jaren aan de beurt. We zullen naast schoenen ook kleding en lifestyle- en decoratieproducten verkopen. Voorlopig zijn het kleine merken, maar gesprekken met bekendere namen zijn volop bezig.”

Veranderend retaillandschap
Vernieuwingen die noodzakelijk zijn aangezien het retaillandschap steeds meer onder druk komt te staan. “De grootste uitdaging is e-commerce. Hoe kunnen een stevig marktaandeel behouden en standhouden tegen de internetreuzen? We zijn goed bezig. Vorig jaar was 18 procent van onze totale omzet afkomstig van e-commerce. Redelijk uniek voor een klassiek retailbedrijf in België. Nu nog zoeken naar de meest harmonieuze combinatie tussen webshop en stenen winkels.”

auto bus fiets herfst lente typischsn winterziendoen zienslapenzomer