Filip en Kristien in hun zaak
Filip Van Bel en Kristien Clarysse

De scootmobiel zit niet langer in het verdomhoekje van de medische sector

Mobiliteit
De scootmobiel een duf vervoermiddel voor uitgebluste ouderen? Think again! Steeds meer zestigers, zeventigers en tachtigers zien de scootmobiel als dé ultieme weg naar herwonnen vrijheid.
Social media sharing

Met 'Ik blijf mobiel' spelen Filip Van Bel en Kristien Clarysse in op die groeiende seniorenmarkt. In hun belevingswinkel rijden ze alle mogelijke modellen af en aan - inclusief Harley Davidsonvariant - en laten ze de klant de smaak te pakken krijgen op hun uniek testparcours.

Sinds de Benidorm Bastards al grappend en grollend over uw televisiescherm sjeesden, kent de scootmobiel een almaar stijgende populariteitscurve. Steeds meer senioren schamen zich al lang niet meer en cruisen met hun gepersonaliseerde scootmobiel vlotjes de vrijheid tegemoet. Maar dat was - nog niet zo lang geleden - wel even anders. "Zo'n tien jaar geleden was ik voor mijn werk in Las Vegas. De scootmobiel was daar toen al helemaal ingeburgerd, vooral om corpulente gokkers van het ene casino naar het andere te brengen", vertelt Filip Van Bel (54). "Terug thuis vroeg ik me af of ook de Belgische consument niet zat te wachten op zo'n handig vervoermiddel. Samen met mijn echtgenote begon ik een marktonderzoek, zagen we potentieel en begonnen we stapsgewijs onze zaak uit te bouwen."

Scooters in de zaak

Man versus vrouw

Daarom richtte het koppel begin 2016 een zaak op langs de Nieuwe Baan. Daar legden ze een uniek testparcours aan waarop de klant de scootmobiel ten gronde kan testen. Verkeershobbels of een moeilijke ondergrond? Het testparcours simuleert echte verkeerssituaties. "We proberen van elke aankoop een beleving te maken. Als de klant binnenkomt, kan hij zich in een zithoekje met een tas koffie zetten. Wij rijden dan alle modelletjes af en aan. Het is immers geen brood bij de bakker kopen. Vering, wendbaarheid en zithouding zijn criteria die de klant moet uittesten", legt het koppel uit. Wat blijkt? Cowboys in de auto, blijken cowboys in de scootmobiel. En mannen zijn hardleerser dan vrouwen. "Die clichés zien we hier inderdaad bevestigd", lacht Kristien. "Terwijl vrouwen eerst luisteren naar de uitleg, rijden mannen meestal zonder nadenken het parcours op. Maar zij zijn dan ook vaak de eerste om uit de bocht te vliegen", grapt ze.

"Samen met mijn echtgenote begon ik een marktonderzoek, zagen we potentieel en begonnen we stapsgewijs onze zaak uit te bouwen."

Ziekenkasbril 2.0

Het staat alleszins vast dat de scootmobiel het straatbeeld heeft veroverd. De ooit veredelde rolstoel bestaat nu in verschillende uitvoeringen en mooi design (Ja, zelfs de Harley Davidsonfan vindt een op maat gemaakt exemplaar). "De tijd dat wij aan verzekeraars moesten uitleggen dat een scootmobiel geen CC heeft, maar elektrisch rijdt, ligt gelukkig al een paar jaar achter ons. De scootmobiel is uit het verdomhoekje van de medische sector gekomen en is nu vooral een middel om meer plezier en vrijheid te hebben in het leven. Een beetje zoals de ziekenkasbril: die heeft ook al lang een upgrade gekregen."

Ondernemerskoppel

Van bediende en huismoeder naar bruisend ondernemerskoppel: Filip en Kristien bouwden hun zaak beredeneerd uit, van bijberoep naar hoofdberoep. "Om mijn kennis op te krikken ben ik eerst een cursus bedrijfskunde gaan volgen", kijkt Kristien (51) terug. "Niet veel later zijn we opgestart. We reden met een busje vol scootmobiels richting de klant, maar we merkten al snel dat dat systeem niet optimaal was. Want terwijl onze klant op het voetpad een testritje deed, stond de buurman achter het raam te loeren. Privacy is essentieel."

"Terwijl vrouwen eerst luisteren naar de uitleg, rijden mannen meestal zonder nadenken het parcours op. Maar zij zijn dan ook vaak de eerste om uit de bocht te vliegen."
auto bus fiets herfst lente typischsn winterziendoen zienslapenzomer