Eigenaar Carlos Foubert met een ijsje
Carlos Foubert

Met de vernieuwde app zullen we drukke wijken actiever kunnen targetten.

Horeca KMO
Amper 32 en 33 jaar, maar wel al 220 mensen in dienst: de broers Foubert bouwen ondertussen een kleine tien jaar aan hun ijsimperium, maar blijven zin hebben in meer.
Social media sharing

Zoals elke ondernemer weet, vereist meer groei vooral een strakke organisatie. Daarom bombardeert het duo 2018 tot 'het jaar van structuur'.
"Eerste werk? Een feilloos bedrijfsorganogram. Nadien komt de pop-up, een nog nauwkeurigere app en meer ijskarren", aldus Carlos Foubert.

Terwijl aannemers af en aan rijden met bouwafval uit de twee panden recht tegenover de cremerie en 't Centerken, nipt Carlos Foubert tevreden van zijn koffie. "Tien jaar lang zaten we noodgedwongen uit te kijken op een statische vuilnisbelt, met alle obligatoire overlast. Maar nu er concreet schot in de zaak is gekomen, zullen er tegen deze zomer gloednieuwe winkels en appartementen verschijnen. Kunnen we meteen wat klantenbinding doen", grapt Foubert in een onlangs volledig vernieuwd 't Centerken.

Filiaalmanager Sint-Niklaas met ijscoupe

Trekkers

Dat het ondernemersgen sterk zit ingebakken, lijdt geen twijfel. Op zijn vijftiende leerde Carlos zijn eerste biefstuk bakken in 't Centerken, toen nog de zaak van zijn tante. In 2010 gaf broer Jan zijn job als zelfstandig IT-specialist op om zijn kennis en kunde te investeren in Cremerie Foubert. Vijf jaar later startten ze een tweede zaak op de Grote Markt in Antwerpen. En wie twijfelt aan het succes van deze jonge ondernemers moet op gelijk welke dag tussen pakweg april en oktober maar even door de Stationsstraat wandelen. Tot 23u staat er tot buiten een rij wachtenden die zich te goed willen doen aan één van de 180 ijssmaken, brownies of gebakjes. "Er werd altijd gezegd dat het achterste deel van de Stationsstraat enorm verloederd is, maar eigenlijk is dat zich wat aan het omkeren. Het achterste deel is nu het topgedeelte en dat is vooral te danken aan trekkers De Casino, De Siniscoop en onszelf. Zij bezorgen ons klanten, en omgekeerd. Daarom vinden we het belangrijk om in te zetten op samenwerking."

Nul klanten

Op een topavond komt er in de cremerie een massa volk over de vloer. Vaak zijn mannen er een schaars ras en domineren groepjes vriendinnen die er gezamenlijk de geneugten van ijs en chocolade komen ervaren. Maar de broers hebben ook moeten ploeteren. Tijdens de eerste twee bestaansjaren van de zaak zagen ze avonden op rij nul klanten verschijnen. Tot een zondagnamiddag dan toch eens twee uurtjes vol zat, en het vuurtje vertrokken was. "Jan deed toen de keuken, ik de zaal. Voorts hadden we één iemand en een paar studenten van 't Centerken in dienst. Geen makkelijke tijden. Maar uiteindelijk konden we profiteren van het feit dat er in Sint-Niklaas op zondag niet bepaald veel te doen is", lacht Carlos. "Een ijsje eten is altijd een aangenaam tijdverdrijf."

Groeiplannen

Voor tijdverdrijf is er dit jaar niet veel ruimte. Een aantal ambitieuze plannen moeten de zaken verder helpen groeien. "Om de vier locaties te managen, distributiecentrum op Nobels Peelman inclusief, hebben we dringend nood aan een duidelijk organogram. We geven ons personeel alle kansen om vanonder uit te groeien dus het spreekt voor zich dat zo'n schema flexibel is. Voorts willen we onze app waarmee klanten de ijskar kunnen 'roepen' verfijnen. Zo zullen we de drukste zones actiever kunnen targetten en onze ijskarren gerichter kunnen uitsturen. Meteen ook goed voor minder CO2-uitstoot." Dit jaar komt er ook pop-up op een tot nu onbekende locatie. "Ik luister graag naar inspirerende verhalen van andere ondernemers. Een collega zei me ooit eens 'als het marcheert in Sint-Niklaas, marcheert het in heel België.' Een stelling die we graag een tweede keer aan de praktijk toetsen!"

auto bus fiets herfst lente typischsn winterziendoen zienslapenzomer