Beide producten zijn klassieke massaproducten en worden normaal via klokverkoop vermarkt. Maar Elke en Dirk willen met hun hardfruitbedrijf de keten korter maken. De Conference peren gaan exclusief naar één groothandelaar. Hierdoor worden ze direct in de defi nitieve eindverpakking gesorteerd en wordt de CO²-voetafdruk verkleind. Een deel van de peren en appels worden geselecteerd voor hun eigen thuisverkoop. “We streven ernaar om het aankopen van peren en appels als een beleving neer te zetten. We zorgen dan ook voor de beste kwaliteit in onze thuisverkoop. Het publiek dat om fruit komt via ons kleinschalig zelfbedieningssysteem is heel divers, van jong tot oud”, vertelt Elke.
Ook in een hardfruitbedrijf is het belangrijk om toekomstbestendige investeringen uit te voeren. Recent hebben ze de bestaande koelinstallatie op freon volledig omgevormd naar een systeem op natuurlijk gas aangestuurd met energiezuinige technologie. Daarnaast werd ook het bedrijfsgebouw gedimensioneerd om energieverlies maximaal te beperken. Tot slot hebben ze een extra accommodatie gebouwd voor de seizoenarbeiders. “We werken graag samen met onze vertrouwde seizoenarbeiders en willen hen dan ook een gezellige ‘thuis’ bieden. Om dichter bij hen te staan, hebben we ook hun moedertaal geleerd. Het gaat steeds vlotter”, vertelt Dirk.