Veelgestelde vragen over de stadsmunt

Op deze pagina vind je het antwoord op de meest gestelde vragen over de stadsmunt

Waarom een goed idee?

Een eigen slimme stadsmunt verbindt capaciteiten en behoeften binnen een gemeenschap. De stadsmunt zet in op lokale economische welvaart en breekt een lans voor de onafhankelijke Sint-Niklase winkelier. Je wordt als handelaar deel van een netwerk: instappen zorgt ervoor dat nieuwe klanten de weg vinden naar jou.

Anderzijds vragen klanten er zelf naar: het initiatief voor deze munt is vertrokken vanuit de burger.

Sint-Niklaas is de eerste Vlaamse stad die met zo’n stadsmunt extra inzet op lokale handel en zo verder gaat dan de lokale aankoopbon en de klassieke spaarkaart.

Wat betekent het concreet als ik meedoe?

Stel, je baat een speelgoedwinkel uit. Een klant komt bij jou voor €10 kopen en doet mee met de stadsmunt. Die klant beloon jij met één stadsmunt (of meer indien je dat als handelaar zelf wenst).

Een andere klant geeft al zijn gespaarde stadsmunten bij jou uit. In plaats van €20 te ontvangen, ontvang jij van de klant zijn 200 gespaarde munten.​

Na iedere maand wordt jouw saldo van uitgegeven en ontvangen munten automatisch berekend. Bij een positief saldo krijg je dat geld meteen op je rekening. Bij een negatief saldo gaat er via domicilie een bedrag van je rekening.​

In dit voorbeeld heb je als handelaar dus €19,90 tegoed van de centrale stadsmuntrekening. Je ontving namelijk 200 munten en gaf 1 munt weg. Dat brengt jouw saldo op 199 munten (of €19,90).

Welke beloonregels kan ik kiezen?

Je kan als handelaar kiezen om één of meer stadsmunten per lokale aankoop aan jouw klant te geven. Je hebt keuze uit 3 beloonregels die automatisch worden toegepast (dus geen gedoe aan de kassa):

  • 1 of meer munten per aankoop
  • 1% of meer op het aankoopbedrag
  • 1 munt per aankoopschijf van €10 of meer

De gouden regel is: per aankoop minstens 1 munt (dus 10 eurocent)

Kan een klant meerdere keren per dag mijn winkel inlopen om extra munten te ontvangen?

Om oneigenlijk gebruik tegen te gaan beperken we het aantal lokale aankopen die beloond worden met stadsmunten per klant per winkel op één per dag.

Wat staat er op mijn toonbank?

Niet veel meer dan vandaag. De technologische partner krijgt de opdracht om betalingen per smartphone, tablet en laptop mogelijk te maken. De klant kan dus met een kaart of smartphone sparen en betalen.

Wat als je nog geen Joyn hebt, maar wel met de stadsmunt wil meedoen?

Dat is geen probleem. Je kan je gewoon inschrijven als Early Bird voor de stadsmunt, en we brengen je later dit jaar op de hoogte welke verdere stappen er te ondernemen zijn. Je hoeft je intussen niet in te schrijven voor Joyn. 

Wat mag ik van de Stad verwachten?

  • De Stad injecteert via de beloning van consumentengedrag munten ter waarde van €240.000. Dat geld wordt bij deelnemende handelaars en andere instellingen (zwembad, MIWA...) uitgegeven. De stad investeert hiermee duidelijk in de lokale economie.
  • De Stad promoot het project en voorziet een campagnebudget.
  • De Stad betaalt de ontwikkeling en de jaarlijkse licentiekost van het platform.
  • De Stad stelt een projectcoördinator aan die voor extra dynamiek zorgt: nieuwe acties lanceren, voordelen in de verf zetten en partners introduceren

Wie mag meedoen?

Kledingwinkels, horeca, zwembad, taxibedrijven... Iedereen die producten of diensten verkoopt in Sint-Niklaas én deelgemeenten (Belsele, Nieuwkerken-Waas en Sinaai) kan deelnemen.

Ook particulieren buiten Sint-Niklaas kunnen de stadsmunten sparen en bij ons uitgeven. Al jouw klanten – ook die buiten de stad – kunnen munten sparen!

Hoe kan ik meedoen?

Schrijf je in als Early Bird via onderstaand formulier en volg de online webinar op donderdag 29 april als je nog meer info wil of prangende vragen hebt die je live wil stellen.

Hoeveel gaat het kosten?

Je krijgt als Early Bird één jaar lidmaatschap gratis cadeau. Instappen kost vandaag dus haast niets!

Je beloont als handelaar de klanten die bij jou inkopen doen met één of meerdere stadsmunten (de keuze van het bedrag of % is aan jou). De gegeven stadsmunten worden verrekend met je ontvangen stadsmunten.

Een rekenvoorbeeld maakt het voor jou duidelijk:

  • Stel, je geeft 6 dagen per week aan 20 klanten 5 munten. Dan ben je op het einde van de maand 5 munten x 0,10 euro x 20 klanten x 6 dagen x 4 weken = 240 euro verontschuldigd aan de centrale rekening.
  • Je ontvangt natuurlijk ook stadsmunten. Stel dat er 3 klanten gemiddeld met 50 munten per dag in jouw winkel betalen. Dat geeft dan 50 munten x 0,10 euro x 3 klanten x 6 dagen x 4 weken = 360 euro terug te vorderen van de centrale rekening.
  • Je eindbalans is dus positief: je ontvangt 120 euro van de centrale rekening.

Bij intekening voor 15 mei, begint het gratis lidmaatschap dan direct dit jaar of volgend jaar (2022)?

​​​​​​Het gratis lidmaatschap gaat van start vanaf de start van de stadsmunt, dus begin 2022. De eerste licentie kost zal dus betaald worden vanaf begin 2023.

Hoeveel kost het lidmaatschap?

De lidmaatschapsbijdrage is 10 euro per maand voor de deelnemende handelaar. Dankzij het Early Bird aanbod is jouw eerste jaar gratis.

Hoeveel is een stadsmunt waard?

1 stadsmunt is een lokale waardebon van 10 eurocent.

Wat wordt van mij verwacht? Hoeveel werk kruipt er voor mij in?

Elke maand wordt jouw saldo van uitgegeven en ontvangen munten automatisch berekend. Bij een positief saldo krijg je direct geld overgeschreven op je rekening. Bij een negatief saldo gaat er via domicilie een bedrag van je rekening. Hierdoor vergt weinig extra werk.

We verwachten wel dat je een actief en kenbaar lid bent van het netwerk van de stadsmunt.

Wat met BTW en boekhouding?

De verkopen in stadsmunten in jouw zaak moeten in euro geboekt worden zoals je altijd zou doen.

Het exacte betaalmiddel is voor de BTW niet relevant. De BTW-wetgeving blijft dus gewoon van toepassing zoals je ze vandaag al toepast.

Wat heb ik in mijn winkel nodig?

De stadsmunt werkt met een digitale app, waardoor een smartphone, computer of tablet voldoende is. Geen extra apparaat nodig dus!

Hoe kan ik mijn deelname stoppen?

Je kan elk kwartaal stoppen. Je schrijft jouw zaak ten laatste een maand voor een nieuw kwartaal ingaat uit. In elk ander geval wordt jouw lidmaatschap automatisch verlengd voor het volgende kwartaal.

Als Early Bird verwachten we dat je minstens de gratis proefperiode actief blijft.

Is dit project uniek in Vlaanderen?

Absoluut. De stadsmunt onderscheidt zich op tal van vlakken: de schaalgrootte, de injectie van de stad, de combinatie lokale handel promoten en positieve inzet waarderen.

Dat zo’n lokale munt een hefboom voor een wijk, gemeente of stad kan betekenen is reeds elders bewezen. Er zijn wel heel wat projecten in Vlaanderen die op wijkniveau werken en meerdere maatschappelijke doelstellingen aanpakken. Meer info via www.muntuit.be.

Wat als ik enkel uitgeef en niet ontvang met de munten?

We rekenen op de handelaar om actief deel te nemen aan het systeem. Als je munten uitgeeft als ondernemer, wil je er natuurlijk ook ontvangen, zodat je op een positief saldo eindigt aan het einde van de maand. 
Als je énkel munten uitgeeft niets ontvangt, zal je aan het einde van de maand het verschil in euro's moeten opleggen. Spoor dus zeker je klanten aan om ook bij jou hun stadsmunten uit te geven.  

Vervallen ongebruikte munten na een jaar? Vloeien niet geïnde munten dan terug naar de uitbetalende winkelier?

Munten kunnen inderdaad gedurende één jaar gebruikt worden. Nadien komen ze terug in de algemene centrale kassa. Het is niet mogelijk om te achterhalen welke punten via welke handelaar werden gespaard.

Heeft u nog vragen?

Veel van uw vragen zijn wellicht beantwoord in de webinar. Die kan u hier herbekijken.

Heeft u nog vragen of bezorgdheden? Stuur gerust een mailtje naar economie@sint-niklaas.be en wij beantwoorden uw vraag persoonlijk.

auto bus fiets herfst lente typischsn winterziendoen zienslapenzomer