De familie Verlin poseert in haar zaak
Patrick De Schepper (Slaapgoed Verlinden)

Onze uitverkoop is talk of the town: missie geslaagd

Detailhandel
Slaapgoed Verlinden verhuist, naar de overkant. De familiezaak kiest ook deze keer voor de Stationsstraat, maar stippelde met de hulp van externe adviseurs een traject uit dat de zaak zal herpositioneren in het veranderende retaillandschap.
Social media sharing

Make-over voor Slaapgoed Verlinden

Op de vooravond van zijn zeventigjarig bestaan hevelt Slaapgoed Verlinden zijn kussens, bedden en slaapgoed over van Stationsstraat 28 naar nummer 49. De familiezaak verhuist voor een tweede keer in net geen vijftien jaar tijd, maar de uitvalsbasis blijft ook nu de Stationsstraat. “Toen mijn echtgenote en ik de eerste keer verhuisden, in 2006, was de keuze voor de Stationsstraat een vanzelfsprekendheid. Maar deze keer lag het moeilijker. Er is niet alleen het wegzuigeffect van winkels naar het shopping center, maar ook de moeilijke bereikbaarheid van de straat”, merkt zaakvoerder Patrick De Schepper op. “De straat is op een redelijk bruuske manier verkeersvrij gemaakt. We zagen onze omzet dalen en konden daar niet meteen een commercieel antwoord geven. Die evolutie heeft ervoor gezorgd dat we onszelf in vraag durfden te stellen.”

"We durfden onszelf in vraag te stellen, daardoor zullen onze dromen realiteit worden."

Rebranding

Slaapgoed Verlinden nam een aantal externe adviseurs onder de arm en stippelde zo een weg naar een bloeiende retailtoekomst uit. “Onder andere met Commerciële Inspiratie, een project van Unizo, Wes en de stad Sint-Niklaas, dat entrepreneurs doet nadenken over hun fysieke zaak, de rol van digitale nieuwigheden en maatschappelijke trends”, kijkt De schepper terug. “Een marketing bureau heeft ons de ogen geopend voor het belang van rebranding. Ze hebben geholpen om ons merk te versterken en te vernieuwen, met de hulp van troeven die we al hadden, maar nog verder konden uitspelen.”

Patrick De Schepper in zijn zaak

Uitpakken met de showroom

Een belangrijk onderdeel van die denkoefening: wat onderscheidt ons van de concurrentie? “Het antwoord vinden, was eigenlijk niet zo moeilijk. We blijven inzetten op onze core business, met een prijs-kwaliteitverhouding die nog beter en aantrekkelijker is. Maar bovenal tekenen we een aantal services uit, zoals matrassen bij de klant thuis brengen zodat hij ze in alle rust een weekje kan uitproberen. We gaan bovendien meer inspelen op trends en een showroom uitbouwen die de klant omver blaast. En liefst eentje die we elk seizoen vernieuwen. De hedendaagse consument wordt verwend, dat klopt. Maar er rollen nu al koppen in de retailsector dus we passen ons maar beter aan.”

Buzz maken

Met een tot in de details uitgewerkt commercieel plan, stapte De Schepper naar de banken. “Niet evident, aangezien wij besloten om geen baanwinkel te worden, maar in het stadscentrum te blijven en banken net de omgekeerde beweging maken. Maar een goeie voorbereiding en begeleiding door externe adviseurs boezemde hen vertrouwen in.” Midden mei zal de nieuwe zaak openen en dat is ondertussen geweten in Sint-Niklaas. “We hebben bewust een grote banner met ‘totale uitverkoop’ aan de gevel gehangen. Mensen vroegen zich af wat er gaande was en stapten spontaan de zaak binnen. Buzz maken helpt om de klant mee te trekken in ons verhaal!”

auto bus fiets herfst lente typischsn winterziendoen zienslapenzomer