Annick De Wael in haar winkel in de Hofstraat
Annick De Wael

De omvang van ons gamma is een belangrijke reden waarom klanten ons vinden én terugkomen

Detailhandel
Al honderd jaar neemt De Wael Lingerie het met kleinschalige excellence op tegen concurrerende ketens. Het familiebedrijfje uit de Hofstraat floreert volop dankzij een gigantisch keuzeaanbod, gepersonaliseerde service en de opmars van homewear.
Social media sharing

“Als kind groeide ik op tussen Vichy-lakens in roze, beige en blauw”, vertelt zaakvoerder Annick De Wael terwijl ze een nieuwe lading pyjama’s uitpakt. “Mijn overgrootvader Louis startte in 1919 een klein textielwinkeltje in de Kokkelbeekstraat, met vooral nachtkleding. Zijn twee zonen namen de zaak over en bouwden verder op het levenswerk van hun vader: Werner behield de winkel op de Kokkelbeek terwijl Petrus richting Hofstraat trok om er verder te gaan als groothandel in textiel. Maar aangezien particuliere klanten maar aan Petrus’ mouw bléven trekken, besliste hij na enkele jaren om ook een winkel te beginnen. En dat is nog altijd onze huidige locatie in de Hofstraat.”

Verjonging cliënteel

Toen ze zesentwintig was, volgde Annick haar mama op in de winkel. Maar helemaal evident was die keuze niet. “Op mijn achttiende was ik vastbesloten om niet in de voetsporen van mijn mama te treden. Ik vond het altijd zo verschrikkelijk dat ze nooit tijd had om samen met mij te gaan winkelen. Dat klinkt misschien als een stom detail, maar op mij had het impact. Zes dagen op zeven stond ze in de winkel.” Maar uiteindelijk begon het toch te kriebelen. In 2001 wordt Annick zaakvoerder. Ze zet in op kwalitatieve merkartikelen en verjonging van het cliënteel. “Dat laatste was een uitdaging. Maar ik heb gekozen voor de juiste merken, zoals Woody. Er komen nog steeds mensen over de vloer die al zestig jaar klant zijn bij De Wael, en daar ben ik maar wàt blij om, maar ook de jonge garde heeft de weg gevonden. Zelfs tienermeisjes. Maar wanneer zij niet meer samen met mama winkelen en een eigen budget hebben, raak ik ze toch vaak even kwijt. Goedkopere lingerie kopen, is een verleidelijke keuze, maar een kwalitatief product doet het op lange termijn toch altijd beter. Tot dat inzicht komen ze niet zo veel later ook wel. (lacht)”

Annick De Wael toont het aanbod lingerie in haar winkel in de Hofstraat
Lingerie en homewear in de winkel van Annick De Wael

Webshop

Lingerie De Wael heeft ook een webshop. Maar bh’s verkoopt Annick bijna uitsluitend face to face. “Een goeie bh geeft comfort en ondersteuning. Dat kan je niet weten door naar online naar een paar foto’s te kijken. Passen is de boodschap! De collectie badmode zet ik wel bijna integraal op de webshop omdat de klanten graag al even online snuisteren in het aanbod en dan komen passen. Wat echt vlot de deur uitgaat, zijn producten van Woody. Pyjama’s, dekbedovertrekken ... Onze collectie is enorm uitgebreid. Ik heb het grootste Woody-aanbod van het Waasland.”

Avontuurlijke homewear

Zo’n enorme keuzevrijheid is een belangrijke troef, net als vingervlugge en professionele inpak skills. “Ik ben ervan overtuigd dat de omvang van ons gamma een belangrijke reden is waarom klanten ons vinden én blijven terugkomen. Dat en de manier waarop ik met veel liefde cadeautjes inpak. (lacht) Klanten geven me er vaak een complimentje over. Ik geniet ervan om elk cadeautje een mooie toets te geven.”

“We hebben ook het geluk dat homewear enorm populair is. Vroeger kon je alleen maar een saaie jogging kopen. Vandaag koop je echte outfits om thuis in te cocoonen of om gewoon mee naar de bakker te gaan. Je hoeft echt niet meer als een saaie thuisplant in je zetel te zitten!”

auto bus fiets herfst lente typischsn winterziendoen zienslapenzomer