Patricia Heyninck poseert bij haar gistvrije broodbakmixen
Patricia Heyninck - orthomoleculair voedingsdeskundige

Brood uit de supermarkt kan tot 10% suiker bevatten

Detailhandel
Omdat we de hele dag door snacken en snoepen, zullen we binnen afzienbare tijd te maken krijgen met een obesitasepidemie. Voedingsdeskundige Patricia Heyninck gaat die overtollige kilo’s alvast proactief te lijf met High Fibe, gistvrije broodbakmixen met trage koolhydraten en veel vezels.
Social media sharing

High Fibe zorgt voor een geleidelijke energieafgifte waardoor we moeilijk te verteren suikerproducten makkelijker negeren. Unizo gaf haar de prijs voor meest duurzaam en innovatief product.

Voedingsdeskundige door Unizo bekroond voor High Fibe bakmixen

“We stoppen veel te veel suikers en geraffineerde koolhydraten in ons lichaam. En dat doen we de hele dag door. De reden? Ons drukke bestaan en onwetendheid over wat die voeding met je lichaam doet”, schetst orthomoleculair voedingsdeskundige Patricia Heyninck (45). “Door voortdurend slechte voeding in ons lichaam te pompen, creëren we insulinepieken- en dalen in ons bloed en verzamelen we vetbandjes rond ons middel. We creëren zo een vicieuze cirkel waardoor onze drang naar zoet en eten steeds meer wordt gestimuleerd. Het gevolg zijn vage klachten zoals vermoeidheid en lichamelijke kwaaltjes waar men niet direct een vinger op kan leggen. Cliënten vertellen me vaak dat ze helemaal niet zo veel suiker eten tot ik hen de etiketten laat lezen. Dan schrikken ze hoeveel suikers aan alledaagse voedingsmiddelen wordt toegevoegd. Brood uit de supermarkt kan zelfs tot 10% suiker bevatten.”

Close-up van brood met bakmix

Diëten werkt niet

Diëten is een oplossing, maar niet voor de lange termijn. “Ik gaf vaak de raad om ’s avonds meer groenten te maken. Die extra portie kan je verwerken in een slaatje om de volgende dag op het werk op te eten. Zo’n ommekeer in je voedingspatroon biedt meestal maar een tijdelijke oplossing. Mensen houden dat niet vol omdat het teveel tijd vraagt en ze na verloop van tijd kleine zondes missen, zoals hun sneetje brood. Het is makkelijker om een bepaalde wijziging in je eetpatroon te maken, zonder jezelf lekkernijen te ontzeggen”, aldus Patricia.

Biologische ingrediënten

En hier past High Fibe in het verhaal, vier gistvrije broodbakmixen boordevol trage koolhydraten en vezels. “Ik kreeg steeds vaker mensen met glutenintoleranties over de vloer kreeg. De vraag naar een lekker alternatief voor brood klonk almaar luider. Ook de vraag van sportmensen naar een gezond broodalternatief hield me bezig. Na een jaar experimenteren in mijn keuken, raakten er vier mixen door de selectie: twee zoete en twee hartige smaken.” Die mixen klaarmaken is een makkie: je mengt ze in een kom met vier eitjes en 250 ml water. Amper één minuut later kan je je mix een half uurtje in de oven zetten. Geen smaakverbeteraars of gist, wel véél vezels en glutenvrije voedingsmiddelen. Patricia koopt alle ingrediënten zelf aan en waakt over de biologische herkomst ervan. Een maatbedrijf gaat daarna met haar receptuur aan de slag om de juiste menging en afvulling te bekomen. “Mijn man eet van een gewoon brood makkelijk 12 sneden, maar met mijn mixen is hij na 4 sneden al voldaan. De trage koolhydraten vermijden dipjes en ongecontroleerd snacken. Als je weinig tijd hebt, is zo’n bakmix een zaligheid. Klaar in één minuut – sneller dan een trip naar de broodautomaat –, je kan het invriezen én het smaakt lekker. Geen dieetgevoel dus.”

Close-up van brood met bakmix

Marketing

Vorig jaar bekroonde Unizo haar werk met de prijs voor meest innovatief en duurzaam product. Ze kreeg een beursstand op de jaarbeurs van Gent en werd trotse ambassadeur van ‘Ik Koop Lokaal’. Bij Unizo leerde ze hoe ze een businessplan moet opstellen. “Ik zit ondertussen aan mijn zesde productie en de vraag blijft komen. Het ziet er heel veelbelovend uit, maar het marketingaspect van mijn ondernemingsverhaal is een zoektocht. Unizo hielp me om mijn doelpubliek te bepalen (sporters, diabetici én Bourgondiërs) en zette samen met mij de richting uit die ik wil varen. Het is een voortdurend proces van bijsturen en bijleren, maar ik geniet ervan om een nieuw product op de markt te positioneren. Ik zie mezelf in de toekomst nog twee nieuwe smaken op de markt brengen. Heel spannend, maar ik wil niets overhaasten!”

auto bus fiets herfst lente typischsn winterziendoen zienslapenzomer