Voor het uitbaten van een terras op openbaar domein heb je een terrasvergunning nodig. Zo’n vergunning vraag je schriftelijke aan door het aanvraagformulier (onderaan deze pagina) ingevuld terug te bezorgen aan economie@sint-niklaas.be, minimum 30 dagen voor gewenste ingebruikname.
Pas als je beschikt over de vergunning mag je jouw terras opstellen. Met een terrasvergunning mag je jouw vergunde zone het heel jaar door benutten.
De terrasvergunning is gekoppeld aan een exploitatie (pand) en exploitant (uitbater), en geldig voor de duur van de uitbating. Je hoeft het dus maar één keer aan te vragen.
Zet je jouw uitbating stop, meld dit dan aan de stad zodat ook de aanrekening voor de ingenomen zone kan worden stopgezet. Dit gebeurt niet automatisch!
Neem je een zaak of een pand over, dan moet je als nieuwe uitbater een nieuwe terrasvergunning aanvragen.
Bij eerder vergunde terraszone wordt een vergunning verleend voor dezelfde zone, tenzij er een goede reden is om hiervan af te wijken.
De vergunning die je uiteindelijk zal ontvangen vermeldt de oppervlakte en ligging van het terras, bevat een intekeningsplan en eventueel specifieke voorschriften. Deze vergunning en bijhorende documenten moeten aanwezig zijn in je zaak.
Opgelet: voor permanente installaties kan het nodig zijn om ook over een stedenbouwkundige vergunning (omgevingsvergunning) te beschikken.