Winnaars van de Economie 2020

29 oktober 2020
Economie
winnaars
Op donderdag 29 oktober 2020 ging de 7de editie van de avond van de economie door. Geen fysiek netwerkmoment, maar een digitale video. Bekijk hier wie er allemaal in de prijzen is gevallen en hun eerste reactie.
Social media sharing

Starter van het jaar 2020- Yogaloo

'Yogaloo' Starter van het jaar 2020

De jury heeft gekozen om ‘Yogaloo’ de prijs van ‘Starter van het jaar’ te geven. Starter ben je als je minder dan 3 jaar bezig bent met je zaak. En dat is bij Yogaloo nog net het geval.

In september 2017 begon Lotte vol enthousiasme met de Yoga Studio in de Nieuwstraat. Ze koos bewust voor een pand in de stadskern en zette van in het begin haar schouders onder verschillende samenwerkingsinitiatieven met ondernemers uit de straat en ver daarbuiten.

Yogaloo heeft zich op nog geen drie jaar tijd ontpopt tot één van de referenties op het vlak van Yoga, in Sint-Niklaas en zelfs daar buiten. De zaak groeit. Dat zie je aan het aantal klanten, aan de verschillende yoga stijlen, aan het aantal teachers, aan het stijgend aantal volgers en reacties op sociale media, aan een vernieuwde huisstijl én aan de investering in een nieuw aanpalend pand. De jury is er zeker van dat Yogaloo de komende jaren verder zal groeien.

Hoewel de sector rond gezondheid groeiende is, was het in 2020 een hele uitdaging om tijdens Corona creatief contact te houden met je klanten. Lotte koos ervoor om online lessen aan te bieden tegen een vrijwillige bijdrage. Dit werd gesmaakt door de klanten, die daarna, beetje bij beetje en op een correcte coronaproof manier, terug welkom waren in de studio.

In Lotte’s hoofd zitten nog duizend ideeën rond een duurzame manier van leven. Wij kijken er naar uit om ze de komende jaren concreet te zien worden. Lotte is een open-minded, constructieve, creatieve ondernemer, waar klanten zich thuis voelen en waar ondernemers en wij als stad ook graag mee samen werken. Proficiat!

'Tifre' Bedrijf van het jaar 2020

‘Tifre’ Bedrijf van het jaar 2020

De jury was anoniem. Tifre is zonder enige twijfel hét ‘bedrijf van het jaar’. Sinds ze in 2018 van Beveren naar Industriepark West in Sint-Niklaas kwamen, zagen we Tifre zienderogen groeien. De blauwwitte wagentjes en ladders doken plots overal op in het straatbeeld, hun omzetten stegen en het aantal werknemers verdubbelde tot meer dan 40.

Op sociale media lezen we niets dan positieve recensies van tevreden klanten. Perfecte service, kwaliteit, oplossingsgerichtheid, professionele werking, top team, mooie afwerking, overzichtelijke prijsofferte, vakmanschap,… woorden die klanten meermaals in de mond nemen. En heeft de klant niet altijd gelijk ?

Niet alleen naar klanten, maar ook naar collega-ondernemers zijn Kelly en Frederik gedreven. Hun engagement in de raad van bestuur van de bedrijvenpark vereniging BEPASIN getuigt hiervan.  Op een goede twee jaar is Tifre ingeburgerd in het lokaal ondernemersnetwerk.

Ook hun maatschappelijk engagement kent geen grenzen. In samenwerking met de VDAB werden stage – en opleidingsplaatsen voorzien. Door het project ‘Bouwbaan’ van het sectorfonds werd aan iemand een baan gegeven die was toegekomen als asielzoeker. Iedereen krijgt een tweede kans bij Tifre. In de periode van het verplichte thuisonderwijs ging het bedrijf gewillig in op de oproep van de stad en schonken ze en tiental tablets om te verdelen aan leerlingen die er nood aan hadden.

Naast een gezonde portie ondernemingszin hebben ze dus ook nog een groot hart!

De jury wil hen bedanken voor hun inzet, engagement, en gedrevenheid. Fijn om zo een topondernemers in Sint-Niklaas te mogen huisvesten!

'Brass Monkey & Pom De Tair' - Horecazaak van het jaar 2020

'Brass Monkey & Pom De Tair' - Horecazaak van het jaar 2020

Brass Monkey blaast een nieuwe wind op het Apostelplein. Deze nieuwe hippe place-to-be is de tweede zaak van een dynamisch team dat goesting uitstraalt als het aankomt op groeien en ondernemen.

Hoewel ze met hun nieuwe concept pas in de zomer van 2019 startten, wisten ze met hun knallende cocktails meteen hun klanten te overtuigen. Ze wisten de authentieke elementen in hun pand te integreren in hun eigenzinnig concept met een resultaat dat écht gezien mag worden.

Helaas verliep hun eerste jaar niet helemaal zoals voorzien, maar zelfs tijdens de lockdown brachten ze hun smakenpallet tot aan menig deur. De ondernemers hebben een voorliefde voor speelse initiatieven en nieuwe samenwerkingen en komen daardoor vaak verrassend en vernieuwend uit de hoek.

Ook duurzaamheid dragen ze hoog in het vaandel door hun partnership met Too Good to Go. Naast food- en cocktail helden zijn het dus ook een gezellige bende voedselhelden die meestrijden tegen voedselverspilling.

We kunnen Brass Monkey niet nomineren zonder grote broer frituur Pom de Tair te vernoemen. Deze frituur heeft over de jaren heen naam gemaakt in Sint-Niklaas. Ze bieden een enorm assortiment aan, waarbij zelf de veganist en vegetariër keuze te over heeft. Met jullie ambachtelijke producten, frieten van de lokale frietboer en jullie aanbod aan streekbieren brengen jullie het echte Sint-Niklaas op de mensen hun bord.

Ze zijn niet alleen op de Houtbriel terug te vinden, maar ook op vele evenementen met de Pomme De Cyclette en aan menig deur met de uitstekende delivery service. Dit jaar werd ook de prachtige art-deco gevel opgefrist, wat van Pom De Tair een frituur op niveau maakt. Van harte proficiat aan het hele team!

Delicatessen Van Poeck - Retailer van het jaar 2020

'Delicatessen Van Poeck' Retailer van het jaar 2020

De jury prijst hen om hun gedrevenheid. Of het nu ochtend, dag of avond is, ze staan altijd paraat om hun zwarte goud te verspreiden. Ze komen als één van de eerste handelaars toe in de straat en we zien hen vaak bij de laatsten vertrekken.

Kwaliteit en (h)eerlijke handel, daar staan Van Poeck voor. De koffie, thee en delicatessen worden met liefde verkocht. Dit familiebedrijf is sinds 1866 actief in onze Wase hoofdstad en wordt na vijf generaties nog steeds gerund door de Van Poeck’s. En daar zijn mogen ze terecht trots op zijn. In hun vernieuwde winkelinrichting , in de huisstijl en in het business model is er ook plaats gemaakt voor deze rijke historiek., De nieuwe winkel kan ons en jullie klanten alleen nog maar meer thee-of koffieverslaafd maken.

Als retailer zijn ze dus een vaste waarde, maar ook festivals of events schrikken jullie niet af. Je komt de koffie-truck geregeld tegen op lokale events , maar vaak ook onderweg naar een event ver buiten de stad.

Van Poeck staat voor vernieuwing, voor jezelf heruitvinden, wat ongetwijfeld de sleutel is tot hun blijvend succes. Zo investeerden ze onlangs in een mooie website en webshop. De leveringen aan huis met lokale fietskoeriers maken van de online aankoop een echte beleving.

Het nieuwe concept Tabula Rasa doet menig foodies likkebaarden. Geen uitdaging te zwaar, geen opdracht te veel gevraagd. Altijd bereid om een steentje bij te dragen aan kwalitatieve events en collegiaal samen te werken, of het nu gaat om zondagsopeningen of de bezoekers van het museum verblijden met een heerlijk kopje lekkers tijdens een theedegustatie. Van harte proficiat.

Bekijk de volledige avond!

Heb je de avond gemist? Bekijk hem via deze link opnieuw!

auto bus fiets herfst lente typischsn winterziendoen zienslapenzomer