Parkeerbeleid op maat van bezoekers

18 september 2020
Detailhandel Economie Horeca Mobiliteit
PArkeren
Het Stadsbestuur wil reageren op de berichtgeving over de randparkings in het Nieuwsblad van donderdag 17 september. Vooral de titel suggereert foutief dat we mensen die hier willen komen winkelen naar de rand van de stad zouden willen sturen.
Social media sharing

De stad beoogt net het tegenovergestelde en wil er voor zorgen dat diegenen die in het centrum willen winkelen of een hapje komen eten hier makkelijker een parkeerplaats vinden op één van de centrumparkings.

We willen van deze stad een aangename plek maken: een plek waar het aangenaam is om naar toe te komen, er te wandelen, te winkelen of een hapje te komen eten. We zetten daarom in op een grondige opfrisbeurt van de stad. De werken aan de winkelwandellus zijn al gestart en de resultaten hiervan zullen snel zichtbaar zijn. Ook van de Grote Markt willen we een aantrekkelijke plek maken waar men graag naar toe komt. We willen in onze straten voldoende ruimte geven voor voetgangers, fietsers of voor het plaatsen van een terras. Maar het stadscentrum zal ook voor de auto bereikbaar blijven. Meer nog: we zijn ervan overtuigd dat de bereikbaarheid voor bezoekers en bestemmingsverkeer net zal verbeteren. Daarvoor nemen we een aantal gerichte acties die morgen een groot verschil zullen maken voor de bezoekers:

  1. Minder parkeerzoekverkeer, dus vlotter bestemmingsverkeer

Er is vandaag geen tekort aan parkeerplaatsen in Sint-Niklaas. We stellen wel vast dat niet alle parkeerplaatsen even goed worden gebruikt. De parkings Stationsstraat en Grote Markt staan leeg, terwijl de straten vol staan met geparkeerde wagens en automobilisten blijven rondrijden om een vrije parkeerplaats te vinden. Parkeerzoekverkeer is een last: voor de voetgangers, voor fietsers maar ook voor diegene die op zoek is naar een parkeerplek.

Door centrumparkings morgen goedkoper te maken dan straatparkeren en een realtime parkeergeleidingssysteem te installeren, willen we bezoekers begeleiden naar één van de centrumparkings. Deze legislatuur willen we trouwens ook investeren in centrumparkings, bijvoorbeeld aan de site Zwijgershoek.

  1. Minder doorgaand verkeer, dus betere bereikbaarheid voor bezoekers

Vandaag stellen we vast dat automobilisten het stadcentrum doorkruisen om van de ene naar de andere kant van de stad te gaan. Dit doorgaand verkeer willen we weren uit de stad door de nodige infrastructuur te voorzien, zodat het gebruik van de rondweg gestimuleerd wordt. Hoe minder doorgaand verkeer er morgen is in de binnenstad, hoe vlotter bereikbaar de stad zal zijn voor bestemmingsverkeer en bezoekers.

  1. Langparkeren aan de rand, dus meer plaats voor bezoekers

Vandaag worden parkeerplaatsen vaak ingenomen door langparkeerders (bv. door mensen die werken in de stad), waardoor het voor bezoekers soms moeilijk is om een geschikt plaatsje te vinden. Door langparkeerders interessante alternatieven te bieden via randparkings komen er meer parkeerplaatsen vrij voor bezoekers op de centrumparkings. Wil dit zeggen dat iemand die in de stad werkt niet meer in een parking of op een plein mag staan? Absoluut niet. We willen het gewoon aantrekkelijker maken voor langparkeerders om aan de rand te gaan staan, zodat onze bezoekers vlotter een plek in het centrum vindt. Maar verbieden doen we niet.

Het idee van de randparkings komt trouwens niet uit de lucht vallen. In het mobiliteitsplan (2015) is er sprake van 3 randparkings: 1 grote randparking in het zuiden van de stad en 2 in het noorden. Het Waasland Shopping Center, een parking achter het station en een parking aan de nieuwe site van AZ Nikolaas lijken goede opties, maar de locaties zijn indicatief en er zijn hierover nog geen knopen doorgehakt.

  1. Comfortabel parkeren voor bewoners

Voor bewoners is parkeercomfort prioritair. Door in te zetten op buurtparkings, gedeeld parkeergebruik en doordachte parkeertarieven zoeken we voor hen een haalbare oplossing, dicht bij hun woning.

 

Het resultaat? Meer terrassen, meer groen, meer beleving

Als bezoekers gemakkelijk en goedkoop hun weg vinden naar centrumparkings, als langparkeerders gestimuleerd worden om de randparkings te gebruiken en als bewoners hun plaats vinden op buurtparkings of in gedeelde parkeerinitiatieven, komt er ruimte vrij om in het openbaar domein meer groen, mooiere terrassen en meer beleving te voorzien. De vernieuwing van de winkelwandellus en het nieuwe ontwerp van de Grote Markt getuigen dus van een parkeerbeleid op maat van de bezoeker. Een heel andere boodschap dan wat de titel uit Nieuwsblad doet vermoeden. Doe jij de moeite om het hele verhaal te begrijpen en deel jij mee de juiste informatie? Alleen op deze manier maken wij samen de stad van morgen.

auto bus fiets herfst lente typischsn winterziendoen zienslapenzomer