Het project werd gelanceerd door de Boomse fotograaf Jo de Groote. Hij wil de impact van de coronacrisis op het horecalandschap in beeld brengen, omdat beelden meer zeggen dan cijfers. Want naast de cijfers en het verlies, is de impact op de mens die erachter schuilt vaak nog groter.
De bedoeling is om alle lokale horecazaken in de kijker zetten, samen met hun personeelsleden. Met de foto wordt getoond hoeveel mensen er vandaag nog aan de slag kunnen blijven en hoeveel er technisch werkloos zijn geworden. Bij een gesloten café of restaurant wordt voor elk personeelslid dat er normaal werkt, een lege stoel voor de voorgevel geplaatst. Bij een restaurant dat nog takeaway doet, staat het werkende personeel op foto samen met de lege stoelen voor de mensen die technisch werkloos zijn.
De reportage neemt hoogstens 15 minuten in beslag en wordt gratis gemaakt. Elke horecazaak krijgt het beeld van zijn of haar zaak digitaal toegestuurd.
Initiatiefnemer Jo port andere fotografen aan om mee in het initiatief te stappen. Het initiatief startte in Boom maar groeide op die manier verder en werd intussen al in tal van steden en gemeenten herhaald. Om het project in onze stad uit te rollen gaan doen we nu een oproep aan de horeca om deel te nemen aan het project en gaan we intussen op zoek naar een Sint-Niklase fotograaf die zich hiervoor wilt engageren.