De stadsmunt - Waarom? Hoe? Wanneer?

Sint-Niklaas trekt de kaart van innovatie, dynamiek en groei, ook voor jouw horeca- of handelszaak! Ontdek hieronder waarom we overstappen naar de stadsmunt, wat de voordelen zijn voor jou als handelaar, hoe het nieuwe concept in zijn werk zal gaan en wanneer de stadsmunt operatief zal zijn.

Wist je dat...

  • ondertussen al méér dan 1,5 miljoen punten zijn uitgereikt met de Oh-kaart?
  • al bijna 60.000 unieke gebruikers zijn?
  • 125 actieve handelaars deelnemen?
  • al zo’n 4.500 parkeertickets, 3.400 cinematickets & 300 zwembadbeurten zijn omgeruild met Oh-kaartpunten?

De Oh-kaart zette de voorbije jaren een puike prestatie neer. Het is een sterke basis waar we vanaf vandaag samen met jou verder mee aan de slag willen. Er zit nog zoveel meer in onze lokale economie én in de Sint-Niklazenaar dan wat we tot nu met de Oh-kaart bereikt hebben. Nu zijn we klaar voor een nieuwe stap: een extra boost voor de lokale economie!

In het nieuwe systeem kan elke Sint-Niklazenaar die zijn steentje bijdraagt aan een betere stad – door lokaal te kopen, te sorteren, vrijwilligerswerk te doen… – stadsmunten verdienen. Die munten hebben een effectieve geldwaarde en kunnen alleen in Sint-Niklaas gespendeerd worden. Dus ook bij jou! Jaarlijks zal de Stad op deze manier minstens €240.000 rechtstreeks in de lokale economie pompen. Da’s meer dan 1 miljoen euro in vijf jaar!

Waarom zou jij mee veranderen?

Samen maken we van de Oh-kaart een nog groter succesverhaal waar we allemaal nog meer voordelen én geld uithalen.

Voordelen lokale handelaar

Voordelen lokale consument

  • Jaarlijks brengt de stad minstens €240.000 in omloop. Geld dat deels bij jou terechtkomt.
  • De stadsmunten kunnen enkel bij de horeca- en handelszaken in Sint-Niklaas uitgegeven worden.
  • Jij profiteert als handelaar mee van de positieve vibe.
  • De Stad voorziet een campagnebudget voor centrale communicatie en een marketingcampagne dat ook jouw extra promokanaal is.
  • Je hebt geen platformkosten. De Stad betaalt de ontwikkeling en de jaarlijkse licentiekost van het platform.
  • Je krijgt een professionele omkadering. De Stad stelt een projectcoördinator aan die voor extra dynamiek zorgt. Denk maar aan acties lanceren, voordelen uitlichten, nieuwe partners zoeken en introduceren…
  • De lokale shopper krijgt een aantrekkelijker voordelengamma.
  • De stad beloont inwoners met de stadsmunten die positief bijdragen en bijdragen aan het Sint-Niklaas van morgen.

Hoe gaat de stadsmunt in zijn werk?

Maar hoe verdien je die stadsmunten? Hoe kunnen consumenten ze spenderen? En hoe kan jij ze als handelaar omruilen?

STAP 1: Sint-Niklazenaren verdienen stadsmunten

De consument in Sint-Niklaas kan op twee manieren stadsmunten verdienen.

  1. Enerzijds door bij een van de deelnemende handelaren te consumeren. Jij schenkt minstens één stadsmunt (t.w.v. 10 eurocent) per aankoop om de winkelhierder te bedanken.
  2. Anderzijds worden Sint-Niklazenaren die zich inzetten voor een betere stad door de Stad beloond met stadsmunten. De stad schenkt zo’n 2,4 miljoen stadsmunten op jaarbasis via premies, geschenken, vrijwilligersvergoedingen, personeelsvoordelen… Hier (doorklikken) vind je een lijst met hoe je stadsmunten kan verdienen.

STAP 2: Sint-Niklazenaren geven stadsmunten uit door te winkelhieren

De stadsmunt is een geldig betaalmiddel bij de deelnemende handelaars in Sint-Niklaas en de deelgemeenten. Lokaal winkelen doet stadsmunten krijgen en door ze opnieuw uit te geven, blijven ze in omloop in onze lokale economie en komen ze bij jou terecht.

STAP 3: Ruil de verdiende stadsmunten in voor euro’s

Na iedere maand wordt het saldo van uitgegeven en ontvangen munten bij jou als handelaar automatisch berekend. Bij een positief saldo krijg je direct geld overgeschreven op je rekening. Bij een negatief saldo gaat er via domicilie een bedrag van je rekening.

Wanneer wordt de stadmunt uitgerold?

De stadsmunt staat gepland voor 2022

De uitrol van de stadsmunt staat gepland voor begin 2022. Maar… het project kan pas gerealiseerd worden als er minstens 175 handelaars deelnemen én er een voldoende divers aanbod is: van horecazaken tot handelaars met basis- en luxeproducten, zowel in de stadskern als in de deelgemeenten.

auto bus fiets herfst lente typischsn winterziendoen zienslapenzomer